هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید یک هیدروکربن طبیعی و ترکیب شیمیایی آلی است که در ماتریکس خارجی سلول و بافت های بدن از جمله پوست استخوانها چشم و بازو وجود دارد. این ماده زمینه‌ساز بافت همبند پوست است و قوی‌ترین ماده جذب کننده رطوبت برای پوست می‌باشد. در حقیقت سلول‌های پوستی ما به‌طور طبیعی این اسید را تولید می‌کنند تا میزان رطوبت پوست حفظ شود.

بدن انسان تقریباً ۱۵ گرم هیالورونیک اسید دارد که در تمام بخش‌های بدن موجود است.

 


 

استفاده‌های پزشکی

این ماده در داروهای درمان آرتروز، خشکی چشم، خشکی بینی، بی‌اختیاری ادراری و همچنین عمل جراحی آب مروارید یا زجاجیه چشم به کار می‌رود. تزریق این ماده موجب می شود بدن انسان تحریک شده و خودش هیالورونیک اسید بیشتری تولید کند.

اسید هیالورونیک در پزشکی ترمیمی و جراحی زیبایی نیز استفاده‌های بسیاری دارد. با جاسازی این اسید در زیر چروک‌های پوست مانند صورت یا هر بخش لازم از بدن، حجم مورد نظر با تمرکز آب در منطقه تولید می‌شود.

این اسید در زیر پوست تا ۸ ماه و در بافت‌های دیگر تا سه سال پایدار می‌ماند.

امروزه بسیاری از انواع ژل یا فیلر قابل تزریق به نواحی مختلف صورت و بدن نیز در کشور موجود می‌باشند که بر پایه هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند و پس از تزریق بافت موردنظر را به افزایش کلاژن و آبرسانی بیشتر تحریک می‌کنند.

همچنین ماسک‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌های حاوی هیالورونیک اسید برای شادابی و جوانسازی پوست در صنایع آرایشی بهداشتی تولید و به بازار عرضه شده است.  از جمله محبوب‌ترین این محصولات سرم هیالورونیک اسید بیوآکوا است که به دلیل اثر معجزه‌آسای آن بر پوست، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این محصول پوست را هیدراته کرده و با از بین بردن خشکی آن، باعث شفافیت پوست می‌شود. با ماساژ دادن این محصول بر روی پوست و شستشوی آن پس از 15 دقیقه، منافذ پوست عمیقا پاکسازی شده و بسته می‌شوند.

 

 

این ماده‌ی ارزشمند همچنین به شکل کوکتل و ویال‌های آمپولی وجود دارد که حاوی مواد مغذی بوده و مناسب انواع تیپ های پوستی است.

 

 

خواص هیالورنیک اسید در بدن

1_تقویت سلامتی و بهبود نرمی پوست : مکمل‌های اسید هیالورونیک می‌توانند رطوبت پوست را افزایش داده و ظهور خطوط ریز و چروک را کاهش دهند.

 

2_تسریع در التیام زخم: استعمال مستقیم اسید هیالورونیک در یک زخم باز می‌تواند به تسریع روند التیام کمک کند همچنین اسید هیالورونیک خواص ضد باکتریایی دارد بنابراین اگر مستقیماً برای زخم‌های باز استفاده شود می‌تواند ریسک عفونت را کاهش دهد.

 

3_حفظ استحکام استخوان : مطالعات انجام شده نشان دادند که دوزهای بالای اسید هیالورونیک می‌تواند فعالیت ساخت بافت استخوانی جدید را افزایش دهد و همچنین از زوال استخوانی جلوگیری کند البته تحقیقات انسانی انجام نشده‌اند.

 

4_ تسکین درد مفصلی: اسید هیالورونیک در مفاصل نیز یافت می‌شوند و زمانی که مفاصل به خوبی روانکاری شوند احتمال سایش استخوان ها به همدیگر و ایجاد درد کاهش می‌یابد.

5_تسکین علائم رفلاکس اسید: زمانی که رفلاکس اسید رخ می‌دهد محتوای معده به داخل گلو برگشته و موجب آسیب به دیواره مری می‌شود که اسید هیالورونیک ممکن است به تسکین آسیب دیواره مری و تسریع در روند التیام کمک کند.

6_ تسکین خشکی و ناراحتی چشمی: اسید هیالورونیک به‌طور طبیعی در چشم یافت می‌شود و اغلب یکی از اجزای قطرات چشمی برای تسکین علائم خشکی چشم است.

 

فواید و مزایای هیالورونیک اسید برای پوست

 کاهش و بهبود چین و چروک پوست

 جوان سازی و درخشش پوست

 آبرسانی و ترمیم بافت پوست

 ایجاد پوستی نرم و لطیف

 

مواد غذایی حاوی ماده هیالورونیک اسید

مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت

 سیب زمینی شیرین و هویج

آجیل میوه و دانه ها آووکادو

 سویا و مواد تهیه شده از آن

سبزیجات دارای برگ سبز

 

عوارض جانبی هیالورونیک اسید

به‌طور کلی استفاده از اسید هیالورونیک بی‌خطر است و از آنجایی که بدن به طور طبیعی آن را تولید می‌کند واکنش‌های آلرژیک نیز بسیار نادر هستند با اینحال اثرات اسید هیالورونیک در بارداری و شیردهی به طور کامل مطالعه نشده است بنابراین، این گروه بهتر است احتیاط کنند. همچنین شواهدی نیز وجود دارد که  مصرف این مکمل سبب تسریع رشد سلول های سرطانی می‌شود. پس به طور کلی توصیه می شود که افراد مبتلا به سرطان یا داره سابقه سرطان از مصرف مکمل اسید هیالورونیک خودداری کنند.

 

نیکوتین آمید و 9 اثر کلیدی آن بر سلامت و زیبایی پوست