شاید تاکنون برای شما پیش آمده باشد که با والدینی مواجه شوید که نگران تاخیر در گفتار کودک خود هستند. در این مطلب قصد داریم به چند نکته در این رابطه اشاره نماییم.

زمانی که از رشد زبانی کودک صحبت می‌کنیم ابتدا باید بدانیم که زبان همه آن چیزی است که به صورت کلامی و غیرکلامی یا نوشتاری فهمیده یا فهمانده می‌شود و گفتار یعنی تلفظ شمرده کلمات.

 

 

 در تاخیر زبانی کودک می‌تواند کلمات را بیان کند اما توانایی استفاده بیش از دو کلمه در کنار همدیگر را ندارد.

در تاخیر گفتاری کودک کلمات و عبارات را استفاده می‌کند اما درک چیزی که به زبان می‌آورد برای اطرافیان مشکل است.

 

رشد گفتار کودک تحت تاثیر دو عامل است و وراثت و محیط

 

وراثت

 اگر یکی از اعضای خانواده تاخیر گفتاری و مشکل زبان داشته باشد و کودک آهنگ رشد گفتار و زبانش متناسب با هم سن و سال‌هایش نباشد، حتماً باید مسئله مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد چون گاهی مداخلات درمانی لازم و ضروری است و از دست دادن زمان ممکن است فرصت طلایی مداخله را از ما بگیرد.

 

محیط

 والدین در غنی کردن محیط نقش انکارناپذیری دارند. سبک صحبت کردن و الگوی گفتاری والدین عامل مهمی در رشد گفتار و هموار کردن زبان آموزی کودک است.

گزینه اول ساده حرف زدن است. ما به عنوان والد باید پا به پای کودک خود حرکت کنیم در ابتدا باید بدانیم کودک در چه سطحی از رشد زمان و گفتار قرار دارد و در مکالمه با او یک پله از او جلوتر باشیم.

گزینه دوم آهنگ دادن به کلمات و عبارات است. برای مثال زمانی که در حال انجام کارهای عادی و روزمره خود هستید، به صورت آهنگین این کار را برای کودک خود توضیح دهید.

مرحله سوم شمرده صحبت کردن است بیان بعضی کلمات به صورت شمرده و آهسته به کودک کمک می‌کند تا تلفظ درست آنها را بیاموزد.

گام آخر هم قد شدن با کودک است ما باید چهره به چهره کودک بشویم و زمان صحبت کردن با او دقیقا مقابل صورت اون باشیم تا بتواند حرکات لب و دهان ما را ببیند و کلمات را به درستی ادا کند.

 در عین حال باید به کودک خود اجازه دهیم تا در کارهای روزمره به ما کمک کند و موقع کمک کردن آن کار را برای او توضیح بدهیم.

 

8 نشانه‌ی سلامت روان و شعور اجتماعی