مغز انسان همانند دستگاه‌های الکترونیکی، در صورتی که بلا استفاده باقی بماند، کارایی خود را از دست داده و دچار فرسودگی می‌شود. در این مطلب قصد داریم چند تمرین ساده برای فعال تر، پویاتر و باهوش تر بودن، ارائه نماییم.

 

 

۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن ۲ لیوان آب بنوشید. بدن در طول شب به مدت ۶ تا ۹ ساعت هیچ آبی دریافت نکرده است. در صورتیکه برای حذف مواد زاید بدن به آب نیاز دارد.

 

 

هنگام خوردن صبحانه خلاصه ای از یک کتاب را بخوانید. برای این کار میتوانید ابتدا کتاب‌های پرفروش روز دنیا را بیابید و خلاصه آن‌ها را از طریق اینترنت دریافت نمایید.

در طول مسیر محل کار یا تحصیل کتاب صوتی گوش دهید. گوش دادن به کتاب‌های صوتی قدرت تفکر شما را تحریک می کند.

در حین کار چای سبز بنوشید. چای سبز فشار خون و ضربان قلب را تنظیم می‌کند

در طول روز به اندازه‌ی یک چرت کوتاه بخوابید. تحقیقات نشان داده که رویای کوتاه مدت یا همان چرت زدن در طول یادگیری، سرعت آن را افزایش می دهد.

از مصرف قند و شیرینی در طول روز خودداری نمایید یا آن را به حداقل برسانید. به جای قند مصنوعی از قندهای طبیعی به میزان کم استفاده کنید. بالا و پایین رفتن قند خون برای حفظ عملکرد قوی و هوشمندانه ذهن مناسب نیست.

اسیدهای چرب عملکرد خوبی دارند. سعی کنید چیزهای شیرینی که برای ناهار می‌خورید را به مواد غذایی مفید حاوی اسیدهای چرب و امگا 3، همچون ماهی یا تخم مرغ تغییر دهید.

 

 

استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در طول روز به حداقل برسانید.  سعی کنید بیش از 2 بار در روز سراغ تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی نروید.

سعی کنید زمانی کوتاه از روز را به بازی بپردازید.  نتایج مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که حتی بازی‌های ساده‌ تاثیر قابل مشاهده ای بر عملکرد مغز دارد.

کتاب بخوانید و کمتر تلوزیون تماشا کنید. خواندن کتاب مستلزم این است که مغز شما به صورت فعال تصاویر ذهنی از آنچه می خوانید را بسازد.

در صورت امکان سعی کنید برنامه‌نویسی بیاموزید. برنامه نویسی، شیوه عالی برای یادگیری تفکر منطقی و در چارچوب است.

در طول روز نرمش کنید. ذهن و جسم به شدت با یکدیگر در ارتباطند. تناسب فیزیکی بدن به عملکرد صحیح ذهن نیز کمک می‌کند.

دوستان خود را از میان افرادی انتخاب کنید که از شما باهوش‌تر هستند و با آن‌ها وقت بگذرانید.عادت ها و الگوهای تفکر افرادی که با آنها وقت می گذرانید بر شما تاثیر خواهند گذاشت.

با افرادی که با شما مخالف هستند صحبت کنید. گفتگو و بحث کردن با این افراد برای شما این فرصت را مهیا می کند که:

* استدلال‌هایتان روشن و واضح شود.

* متقاعد شوید که ممکن است شما نیز اشتباه کنید.

در هر دو صورت شما برنده اید.

در طبیعت پیاده روی کنید. پیاده روی در دل طبیعت علاوه بر بهبود سیستم گردش خون، کمک می‌کند اکسیژن بیشتری دریافت نموده و آرامش ذهنی بیابید.

مدت زمانی کوتاه ازدقایق پایان روزتان را به برنامه ریزی برای فردا اختصاص دهید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که به صورت پربارتری کار کنید. 

 

 

8 نشانه‌ی سلامت روان و شعور اجتماعی