هایپرپیگمنتیشن به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن قسمت کوچکی از پوست تیره می‌شود یا در مواردی سطح وسیع‌تری به دلایل مختلفی از جمله سوختگی افزایش سن حساسیت‌های دارویی و غیره دچار تغییر رنگ می‌شود. برای درمان این عارضه لازم است بدانیم علت این تغییر رنگ چیست؟

 

 

لکه های آفتاب سوختگی

این لکه‌ها به صورت کک مک، در قسمت پشت دست و روی صورت بروز می کند علت این افزایش سن آیا قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب می‌باشد.

 

تغییر رنگ در اثر التهابات

این تغییر رنگ پس از درمان واکنش‌های التهابی، مانند جوش و آکنه یا در آسیب‌های پوستی، مانند خراش ایجاد می‌شود، که علت آن افزایش رنگدانه ها در نقطه ملتهب است.

 

التهاب‌های ناشی از حساسیت‌های دارویی

 

 

 داروهای خاصی مانند داروهای ضد مالاریا و آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند رنگدانه‌های پوست را به صورت موضعی تحت تاثیر قرار دهند و باعث تغییر رنگ پوست در آن نقطه شوند.

 

پیگمنتیشن گسترده

این عارضه در شرایط حاد پوستی، مانند لیکن پلانوس و یا به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای مانند آدیسون رخ می‌دهد.

 

ملاسما

ملاسما یا تغییر رنگ قهوه ای در ناحیه پیشانی گونه‌ها قسمت بالایی لب جای سبیل در آقایان رخ می‌دهد، که در نتیجه عوامل هورمونی مانند مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی، بارداری‌های ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض آفتاب به وجود می‌آید.

 

روش پیشگیری و درمان

اولین و موثرترین روش پیشگیری و درمان برای کلیه تغییر رنگ‌های پوستی، استفاده از کرم ضد آفتاب است. چرا که آفتاب موجب تشدید فعل و انفعالات مضر پوستی خواهد شد.

 

 

سایر مواد و داروهای مورد استفاده بسته به نوع پوست و تشخیص متخصص پوست، هیدروکینون‌ها، تیامیدول، آربوتین، اسید آزلاییک و اسید کوجیک هستند. دکتر گونات زیان در رابطه با این داروها می‌گوید" این داروها فعالیت آنزیم اصلی در تولید ملانین که تیروزیناز نام دارد، را مهار می‌کنند."

 

درمان هایپرپیگمنتیشن

برای درمان پدیده‌ی تغییر رنگ پوست، بسته به بودجه و شدت تغییر رنگ دارد. شما می‌توانید در کلینیک‌های زیبایی یا سالن‌های آرایشی از انواع خدمات پوستی این حیطه بهره مند شوید.

داروهای خوراکی و موضعی

 برای مصرف این داروها باید با پزشک خود صحبت کنید. متخصص بسته به شدت مشکل پوستی و سایر ویژگی‌های پوست، برای شما به طور خاص یک دارو تجویز می‌کند.  مطالعات اخیر بر روی اسید ترانکسامیک نشان داده است، مصرف خوراکی این دارو تاثیر بسزایی در بهبود ملاسمای پوست  دارد.

لایه برداری شیمیایی

 در این روش، لایه‌ای از ترکیب‌های اسید لاکتیک، ویتامین سی و رتینوئیدها بر روی پوست قرار می‌گیرد و یک لایه‌برداری ملایم در کنار نور درمانی موجب یکدست شدن پوست و از بین بردن رنگدانه‌ها خواهد شد.

نور درمانی و لیزر

 

 

در صورتی که مشکل پوست شما حاد باشد، این روش در چندین جلسه به میزان قابل توجهی مشکل شما را حل خواهد نمود.

دکتر گونات زیان در این حوضه، روش‌های فراکسل، هالو، برود باند و لایت BBL را بسته به نوع لک، برای پاکسازی کک مک و جوانسازی پوست معرفی می‌کند.

در روش BBL از یک سری انفجارهای نوری با طول موج کوتاه و شدت بالا برای  یکدست نمودن رنگ پوست و ‌سازی استفاده می‌شود. این روش درمانی نوعی نور درمانی ملایم است.

در روش هالو دو دسته طول موج وجود دارد که یک دسته به صورت عمیق به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و و موجب تحریک کلاژن می‌شود و یک دسته پوست را به صورت سطحی پاکسازی می‌کند.

روش فراکسل نیز مانند روش هالو است. با این تفاوت که در این روش یک دسته طول موج وجود دارد.

بسته به شدت تغییر رنگ یا هایپرپیگمنتیشن، متخصص پوست یکی از این دو روش را پیشنهاد می‌کند.

 در لیزر درمانی این نکته را باید حتماً مدنظر قرار داد، در صورت وجود ملاسما در پوست، لیزر می‌تواند باعث تشدید آن شود. به همین دلیل این روش برای از بین بردن اسکار و جای جوش مناسب است و برای ملاسما پیشنهاد نمی‌شود.