در این مطلب قصد داریم به معرفی ویتامین A و نقش آن در سلامت بدن بپردازیم. برای شناخت انواع ویتامین A، با ما همراه باشید.

 

 

ویتامین A برای رشد طبیعی و حفظ بافت پوششی بدن ضروری است و برای دید بهتر درشب نیز ضرورت دارد. به رشد استخوان کمک کرده و در تشکیل دندان نقش بسزایی دارد.اما همین ویتامین که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند. در مقادیر بالا سمی است. باید توجه داشت که مقدار مورد نیاز این ویتامین برای انسان در دوره‌های مختلف سنی متفاوت است بدن نوزادان در روز 400 الی 500 میکروگرم، کودکان 600 الی 900 میکروگرم و بزرگسالان 700 تا 900 میکروگرم نیاز دارد.

 

 

همچنین زنان باردار 750 تا 770  و زنان در دوران شیردهی 1200 الی 1300 گرم نیاز دارند.کمبود ویتامین A در بدن بر بینایی تاثیر مستقیم داردو فرد را دچار ضخامت و خشک شدن قرنیه چشم می‌کند. تا جایی که حتی کمبود شدید آن منجر به نابینایی فرد می‌شود. این ویتامین در محافظت از گلبول‌های سفید خون، سیستم ایمنی و غشای سلول‌های مخاطی نیز بسیار موثر است. اثر درمانی ویتامین A در زخم‌ها و عوارض پوستی بسیار چشم‌گیر است و کمبود آن موجب طولانی شدن روند درمان زخم می‌شود.

 

 

به آن دسته از مولکول‌های ویتامین A که از طریق منابع غذایی حیوانی به بدن وارد می‌شوند، ویتامین A عملکردی گفته می‌شود. این ویتامین در مواد غذایی همچون، شیر، مارگارین، جگر، قلوه و زرده تخم مرغ موجود است.

آن دسته از ویتامین‌‌های A که از طریق سایر مواد غذایی گیاهی دریافت می‌شود، پرو ویتامین A کارتنوئید نام دارند. پروویتامین‌ها به خودی خود دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هستند، شامل سبزیجات برگ‌دار زرد و سبز تیره، آلوزرد، طالبی، هلو است که با مصرف آن ها ویتامین مورد نیاز بدن تامین می‌شود. یکی از مهم‌ترین پیش سازهای ویتامین A که در گیاهان وجود دارند، بتا کاروتن‌ها هستند.

لازم است بدانید این ویتامین در درمان زگیل، عفونت های مختلف در بدن و بیماری‌های دستگاه تنفسی و سلول‌های مخاطی نقش اساسی دارد؛ پس حتما در رژیم غذایی خود آن را بگنجانید.

 

ده ماده غذایی مفید برای داشتن پوست سالم