loading...
زیبایی های روز
زینب بازدید : 19 چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

از سال 1960 که لیزر برای اولین بار توسط دکتر لئون گلدمن در پزشکی مورد استفاده قرار گرفت، تاکنون لیزر نقش بسزایی در زمینه پوست، مو و زیبایی شناسی داشته‌ است. در این مقاله قصد داریم کاربرد وسیع لیزر در درمان و زیبایی پوست را بررسی نماییم.

 

 

کاربرد لیزر در درمان بیماری‌های پوست و زیبایی                                                                           

درمان ضایعات عروقی

درمان ضایعات رنگی و پیگمانته

کاهش موهای زائد و نا خواسته

لایه‌ برداری، جوان سازی پوست، درمان چین‌ و چروک صورت، لیفت

دیگر بیماریهای پوستی از قبیل زگیل  (wert)، استریا، ترمیم زخمها، اسکار آکنه و 

 

 

انواع لیزرهای زیبایی

خطوط و چین و چروک‌های ریز: برای درمان این چین و چروک و خطوط ریز، ترکیبی از روش‌های لایه بردار سطحی و سفت کردن پوست می‌توانند به‌کار روند و یا هر دو می‌توانند با یک لیزر کاهنده تهاجمی‌تر نیز انجام شوند، مانند لیزر CO2 کربن دی اکسید یا لیزر اربیوم یاگ (ERBIUM YAG) .

 

ضایعات و لکه‌های رنگی: رایج‌ترین لیزر استفاده شده برای درمان ضایعات و لکههای رنگی، مانند لکه‌های خورشیدی، لکه‌های حاصل از افزایش سن، ملاسما و دیگر انواع هایپرپیگمنتیشن، به لیزرهای پالس دار و لیزرهای فرکشنال یا فرسایشی مربوط میشود.

 

سفت کردن پوست: بیشتر روش‌های لیزر زیبایی حداقل تا حدودی موجب سفت شدن سطحی و ظاهری پوست می‌شوند، زیرا آن‌ها یک صدمه و آسیب کنترل شده‌ای به پوست وارد می‌نمایند که به این ترتیب پوست برای افزایش تولید کلاژن تحریک می‌شود. برای کسب نتایج چشمگیر‌تر در زمینه سفت کردن پوست، لیزرهای CO2 می توانند انتخاب مناسبی باشند.

 

ضایعات پیش سرطانی: لیزرها هم‌اکنون به‌طور رایج به‌عنوان یک عامل پیشگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند، به این ترتیب عوامل سرطانی قبل از این‌که بدخیم شوند، از بین می‌روند. بهطور کلی، لیزرهای کاهنده مانند CO1 و ERBIUM:YAG برای از بین بردن این چنین ضایعاتی به کار می‌روند.

 

ضایعات عروقی:  برای این نوع ناهنجاری‌های پوست، لیزر LPL یک انتخاب رایج است، زیرا در رده لیزرهای تهاجمی قرار می‌گیرد. هم‌چنین برای درمان این ضایعات، لیزر پالس دای و ND:YAG و لیزرهای دیود (DIODE) بسیار محبوب می‌باشند.

 

ریمو تاتوها: لیزرهای CO2 و ND:YAG برای از بین بردن تاتوها بسیار محبوب شده‌اند، اگرچه استفاده از IPL در این زمینه نیز موفقیت‌هایی از خود نشان داده‌است.

 

 

 

رفع موهای زائد:  هرچه بیمار پوست تیره‌تری داشته ‌باشد، لیزرهای DIOD یا ND:YAG اغلب انتخاب‌های بهتری برای وی محسوب می‌شود، برای افرادی که پوست روشن‌تری دارند، LPL بسیار موثر و نتیجه بخش اثبات شده ‌است.

 

 

عوارض لیزر

لازم به ذکر است شدت عوارض لیزر بستگی به میزان مهارت پزشک شما دارد. بنابراین در انتخاب پزشک متخصص و حرفه‌ای دقت نمایید. در صورتی که این عمل به درستی انجام نشود، عوارضی همچون خونریزی , عفونت , تغییر رنگ پوست, ایجاد زخم و درد شدید را به همراه خواهد داشت. برخی از درمان‌ها با لیزر تحت بیهوشی انجام می‌شود که ممکن است عوارضی مانند سکته مغزی , حمله قلبی و یا باعث سردرگمی بعد از بیهوشی در افراد به همراه داشته باشد.

 

مراقبت‌های پس از لیزر

 

اجتناب از گرم شدن پوست

با توجه به اینکه لیزر یک فرایند گرم است، باعث حساس شدن بافت‌های محل تحت درمان می‌شود بنابراین گرما و حرارت می‌تواند باعث تشدید عوارض ناشی درمان شود.

دوری از نور مستقیم

همانطور که گفته شد، لیزر به دلیل حرارتی بودن، باعث آسیب به بافت‌های ناحیه‌ی درمانی می‌شود و باید از هر عاملی که این آسیب را تشدید بخشد دوری نمود.

اجتناب از سولار و برنزه کردن 

برنزه کردن در طول دوره‌ی لیزر هم خطرناک است و هم اثرات لیزر بر موهای زائد را خنثی می‌کند. پس تاکید می‌کنیم، بعد از لیزر در معرض نور خورشید قرار نگیرید، آفتاب نگیرید و سولاریوم هم نروید.

اجتناب از مصرف لوازم آرایشی

به دلیل آسیب‌های جزئی ناشی از لیزر که در اثر استفاده از لوازم آرایشی، عوارض ناشی از درمان تشدید می‌یابد.

استفاده از لوسیون یا ژل بعد از لیزر

استفاده از لوسیون یا ژل مخصوص بعد از لیزر برای تمامی افراد توصیه می‌شود. معمولا توصیه می‌شود از ژل آلوئه ورا به صورت مرتب در محل تحت درمان استفاده شود.

نوشیدن مقادیر کافی آب

بعد از لیزر و در طول دوره‌ی درمان، آب فراوان بنوشید تا پوست شما دچار کم آبی نشود. کم آبی باعث کاهش اثرات لیزر موهای زائد می‌شود. همچنین در جلسه‌ی لیزر رطوبت پوست باید در وضعیت خوبی باشد. چرا که برخلاف سایر روش‌های زیبایی پوست، این روش حرارتی و تا حدودی آسیب‌زا است، پس نوشیدن آب و استفاده از لوسیون‌های بعد از لیزر فراموش نشود.

حرف آخر

 لیزر یک روش جراحی است و تمامی روش‌های جراحی، ریسک‌ها و خطراتی را به همراه دارند. لیزرهای کاهنده و روش‌های بر پایه نور می‌توانند عفونت‌ها، سوزش‌های سرد، میلیا (کیست‌های سفید کوچک روی سطح پوست)، تیره شدن پوست (مخصوصا اگر بعد از جراحی در معرض نور مستقیم قرار داشته‌ باشید) و یا کیستهای پوستی را باعث شوند. روش‌های غیرکاهنده نیز می‌توانند هایپرپیگمنتیشن (تیرگی پوست)، تاول و آسیب به چشم را به وجود بیاورند. کلیه این عوارض در صورت عدم مهارت پزشک مربوطه ایجاد می‌شود و در صورتی که کلیه‌ی مراقبت‌های پس از عمل به درستی انجام شود، عوارض این کار به حداقل خواهد رسید.

 

 

همه نکاتی که قبل از میکرودرم ابریژن باید بدانید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 71
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 171
  • بازدید سال : 1,490
  • بازدید کلی : 3,730