به طور کلی، همواره لازم است بدانید که در طول روز چه مقدار کالری وارد بدن شما می‌شود. قندها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها هر کدام میزان کالری متفاوتی دارند. مواد غذایی که عمدتا مصرفشان در ماه رمضان افزایش می‌یابد عبارت اند از:

 

مواد قندی

زولبیا و بامیه : با خوردن هر عدد زولبیا بدن مقدار 450 کیلوکالری و با خوردن هر بامیه مقدار 80 کیلوکالری انرژی دریافت می‌کند.

 

 

شله زرد : با خوردن هر یک قاشق غذاخوری شله زرد، مقدار 50 کیلوکالری وارد بدن می‌شود.

 

 

پشمک و باقلوا : خوردن 100 گرم باقلوا انرژی بالغ بر 500 کیلوکالری به بدن می‌رساند.

حلوا : حلوا با توجه به محتویاتی همچون آرد، شکر و روغن مقدار قابل توجهی کالری دارد. به گونه‌ای که خوردن هر قاشق غذاخوری حلوا مقدار 50 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند.

عسل : عسل یکی از قندهای طبیعی است که به دلیل خواص قابل توجهی که دارد به صورت شربت و یا در وعده‌ی سحر بسیار استفاده می‌شود. اما خوردن هر قاشق از این قند طبیعی انرژی بالغ بر 60 کیلوکالری را به همراه دارد.

خرما : خرما نیز همانند عسل به صورت املت و همراه با چای در وعده‌ی سحر و افطار بسیار دیده می‌شود. هر عدد خرما 60 کیلوکالری دارد.

شکر یا چای نبات : چای نبات یا زعفران و نبات داغ اغلب در سفره‌ی افطار وجود دارد که میزان 60 کیلوکالری انرژی به همراه دارد.

 

خوراک‌ها

سوپ : وعده‌ای سبک که در اغلب در سفره‌ی افطار یا شام ماه رمضان بسیار دیده می‌شود. خوردن هر لیوان سوپ انرژی برابر 150 کیلوکالری را به همراه دارد.

 

 

آش رشته : آش رشته نیز علیرغم سنگین بودن، در این ماه بسیار مصرف می‌شود. خوردن هر لیوان آش رشته بسته به میزان حبوبات و سبزیجات به طور میانگین مقدار 240 کیلوکالری انرژی به همراه دارد.

 

 

انواع حلیم : انواع حلیم بسته به میزان روغن مصرفی، میزان 180 تا 240 کیلوکالری انرژی به همراه دارد.

 

 

 

با توجه به این که برای سوزاندن مقدار 80 کیلوکالری انرژی شما باید به میزان 20 دقیقه پیاده‌روی تند داشته باشید، تصور کنید برای هر وعده چند کیلومتر باید پیاده‌روی کنید که حداقل نیمی از کالری‌های قید شده مصرف شوند.

همین حالا افزایش وزن خود در ماه مبارک رمضان را محاسبه کنید و هر چه سریع‌تر برای یافتن یک رژیم غذایی مناسب برای ماه رمضان اقدام نمایید.