اسکراب‌ها نوعی از لایه بردارهای ملایم هستند که به حذف سلول‌های مرده سطح پوست کمک می‌کنند. همچنین باعث پاکسازی سطحی پوست و منافذ آن می‌شوند. 
از آنجایی که اسکراب‌های موجود در بازار، به دلیل داشتن برخی مواد شیمیایی ، در واکنش با فاضلاب شهری تولید مواد شیمیایی خطرناک می‌کنند، پیشنهاد می‌شود از اسکراب‌های خانگی استفاده نمایید. در این مطلب قصد داریم ۵ اسکراب خانگی بسیار مفید و مغذی پوست معرفی نماییم.

 


اسکراب روغن زیتون و عسل
خواص عالی روغن زیتون برای پوست بر کسی پوشیده نیست همچنین عسل خواص بسیاری برای پاکسازی و از بین بردن سلول‌های مرده پوست دارد
مواد تشکیل دهنده این 
اسکراب عبارتند از :
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و عسل طبیعی، نصف لیموترش و یک دوم پیمانه شکر
 ابتدا آب لیموترش و عسل و روغن زیتون را خوب با هم ترکیب نمایید و در نهایت شکر را به  ترکیب فوق اضافه کنید. 

اسکراب ماست و جو دوسر
جوی دوسر به دلیل داشتن ترکیبات ضد التهابی یک تسکین دهنده عالی و ماست به دلیل دارا بودن لاکتیک اسید یک پاک کننده عالی برای پوست به شمار می‌آید.
این اسکراب از یک قاشق غذاخوری جو پرک، دو قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق عسل تشکیل شده است. مواد فوق را ترکیب نموده و ۲ بار در هفته بر روی پوست صورت ماساژ دهید این ترکیب عالی در کنار عسل، پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و باعث طراوت و شادابی آن می‌شود. 

اسکراب چای سبز و لیمو ترش
چای سبز به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی از اکسیداتیو پوست شما پیشگیری می‌نماید همچنین به دلیل خواص پاک کنندگی عالی در اکثر کلینزر های پوستی استفاده می شود همچنین لیموترش به دلیل خاصیت اسیدی چربی پوست را کنترل می‌کند. 
برای تهیه این اسکراب کافیست دو کیسه چای سبز، یک قاشق غذاخوری شکر، نصف لیموترش و یک فنجان آب داغ را با هم ترکیب نمایید. 

اسکراب دال عدس و زردچوبه
در این اسکراب ذرات دال عدس نقش گرانول‌های موجود در اسکراب‌های موجود در بازار را ایفا می‌کند. زردچوبه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد چین و چروک و سفت کننده پوست است. ترکیب این دو ماده با دو قاشق چای خوری ماست یک اسکراب خانگی عالی را به ارمغان خواهد آورد.

اسکراب روغن نارگیل و شکر

روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده آلی یک ماده بسیار مغذی برای حفظ سلامت و طراوت پوست می‌باشد. برای تهیه این اسکراب یک قاشق مربا خوری شکر را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.

 

محافظت از جوانی پوست با ویتامین سی