سلامت پوست همواره یکی از دغدغه‌های خانم‌ها بوده است. با افزایش سن، به دلیل کاهش سطح کلاژن، پوست شل و افتاده می‌شود. علاوه بر پیری، بعضا ورزش‌های سنگین و کاهش وزن شدید می‌تواند باعث افتادگی پوست شود.

شاید تاکنون نام خاک رس را در سفالگری شنیده باشید. اما اگر کمی به عطاری‌ها و داروخانه‌های گیاهی سر بزنید، در میان ماسک‌های خانگی، نام خاک رس را بارها و بارها خواهید شنید. چرا که این خاک، سرشار از مواد عالی برای بدن است و به عنوان یک ماسک چند منظوره، در میان اکثر مردم، محبوبیت خاصی دارد. در این مطلب قصد داریم خواص خاک رس برای بدن را بررسی نماییم.

 


 

خاک رس سرشار از مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، سیلیکا و روی است. افرادی که دارای پوست  معمولی هستند می‌توانند برای پاکسازی پوست صورت خود از خاک رس سفید استفاده نمایند.

این خاک با تحریک سیستم لنفاوی، چربی و آلودگی‌های اضافی را از پوست زدوده و پوست را به خوبی پاکسازی می‌کند.

خاک رس به دلیل خاصیت سم‌زدایی عالی، تاثیرات عمیقی بر روی اندام داخلی بدن دارد. پاکسازی سیستم گوارش، پوست، اندام‌های داخلی، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی و سم زدایی از دیگر خواص این خاک است. همچنین یک مسکن عالی برای درمان و تسکین دردهای ناشی از گزیدگی نیش حشرات است. در صورتی‌ که دچار گزیدگی شده‌اید مقادیری از این خاک را با استفاده از یک پارچه‌ی تمیز بر روی محل گزدیدگی قرار دهید و شاهد تاثیر معجزه‌آسای آن باشید.

این خاک همچنین یک مسکن طبیعی برای دردهای قاعدگی خانم‌ها است.

اگر به دنبال یک داروی طبیعی برای از بین بردن سلول های مرده پوست هستید، خاک رس یک درمان موثر است. ترکیب خاک رس و تخم مرغ باعث سفت شدن و جوان‌سازی پوست می‌شود.

شما بسته به نوع پوست خود می‌توانید با ترکیب این خاک با مواد مختلف، یک ماسک فوق‌العاده بسازید. برای مثال، ترکیب این خاک با مقادیر کمی گلیسیرین، یک اسکراب فوق‌العاده برای لایه برداری پوست است که علاوه بر طراوت و شادابی پوست، باعث رفع تیرگی‌های موضعی نیز خواهد شد.

 

 

ترکیب خاک رس، گلاب و کمی کافور، یک ضماد عالی برای از بین بردن لک‌ها و جوش‌های ناشی از اگزمای پوستی است.

ترکیب شکر، آب نارگیل و خاک رس، یک داروی بسیار عالی برای از بین بردن لک‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی است.

علاوه بر خواص فوق، خاک رس یک ماده عالی برای بهبود گردش خون است. شما با استفاده از خاک رس در نواحی مختلف بدن، گردش خون در آن نقطه را به صورت موضعی بهبود بخشیده و شاهد روشن شدن پوست و از بین رفتن چین و چروک در این نقطه خواهید بود. ترکیب خاک رس با کشک و پودر نعناع یک ترکیب عالی برای سیاهی موضعی پوست بسازید.

به طور کلی برای ساختن یک شامپو بدن به صرفه و عالی ترکیب جو دو سر را با شیر،زردچوبه و خاک رس را امتحان کنید.

از دیگر خواص خاک رس می‌توان به تقویت موی ‌سر، از بین بردن شوره‌ی سر، ابریشمی کردن موی سر را نیز می‌توان نام برد.

برای داشتن موهایی صاف، براق و ابریشمی، می‌توانید مقادیری از خاک رس را با آب ترکیب نموده و به مدت 2 ساعت بر روی پوست سر قرار دهید. علاوه بر افزایش گردش خون در پوست سر و کاهش ریزش مو، موهایی صاف و ابریشمی خواهید داشت.

ترکیب خاک رس با عصاره‌ی تخم شنبلیله و لیمو یک درمان‌گر عالی برای رفع شوره‌ی مو است.

 

 

5 خاصیت ماسک جلبک برای پوست